Wat staat er op een lipo:


5 S . Dat betekent: Er zitten in deze lipo 5 cellen van 3,7 V = 18,5 V Elke motor heeft een bepaald voltage nodig om goed te functioneren.


4000 mAh . Dat wil zeggen, dat deze accu gedurende 1 uur 4 A kan leveren. Zou je dus theoretisch mee kunnen bereken hoe lang je met een accu kunt vliegen


30 C of 30-40C. Dat betekent , dat bij 30C de lipo korstondig een kracht kan afgeven 
van 30x 4000 mAh= 12 A

Staat er 30-40 C dan betekent dat het volgende, hij kan continue belast worden met 30 x 4000 mAh (zie boven) maar je kunt ook nog eens, heel kortstondig, 40 C eruit halen wat dus 160Amp is. 

Denk er echter wel aan dat dit wel het maximum is. 
Als je een gerespecteerd merk hebt, dan kloppen deze waardes en zitten ze zelfs onder de werkelijkheid. 
Gebruik je echter onbekende merken (zo kreeg ik ooit eens bij een vliegtuig een accu meegleverd van het merk “Li-Tong, best battery in word” en nee, ik heb geen typefout gemaakt) dan moet je die specs vaak met een korreltje zout nemen. Maak er maar een vaatje zout van. Als je op 75% van de opgegeven specs gaat zitten dan kom je vaak wel aardig in de buurt….


Dan staat er nog op; 3c in meestal kleine letters. Dat betekent dat deze lipo niet met 1 c geladen hoeft te  worden, maar met 3 c maximaal . Dus met 3 x 4000mAh opgeladen mag worden. Dat is dus 12 A. In de specificaties van bijna elke lipo staat het maximale aan c’ s waarmee je mag opladen. Ikzelf doe altijd met 1 c. Met meer c’ s laden verkort de levensduur van de lipo! Staat er niets op doe dan altijd: 1 c.