De Rugvlucht uit looping:

Zet het eerste deel van een looping in, maar druk het hoogteroer als je bovenin de loop zit. Het toestel vliegt ondersteboven rechtdoor. Als het toestel driegt te dalen, druk je het hoogte roer. Als het fout gaat of als je uit de rugvlucht wilt komen maak je de looping af, door hoogte roer te trekken.

Doe verder alles zoals je in de looping hebt geleerd. Het is niet erg dat je uit de looping komt met gas er nog op. 

Oefen deze bewegingen ‘droog’ met je zender, zonder dat je daadwerkelijk vliegt. Visualiseer de vlucht. Zorg dat je helemaal begrijpt wat je doet.

De rugvlucht wordt in de volksmond op zijn kop vliegen genoemd.

Omdat de meeste rolroertrainers met een zekere mate van langstabiliteit zijn ontworpen, d.w.z. de vleugel heeft een zekere positieve “invalshoek” dan het staartvlak, zal je merken dat het hoogteroer gedurende de gehele rugvlucht een beetje neerwaarts moet worden gehouden om het zakken van de neus te voorkomen. Een rugvlucht is het gemakkelijkst te beginnen vanuit een halve rolvlucht, waarna men de rolroeren recht zet zodra het model op zijn rug vliegt. De bediening van de rolroeren blijft gelijk, maar opgelet, het hoogteroer werkt bij een rugvlucht omgekeerd. Om het model te laten klimmen moet de stuurknuppel naar voor geduwd worden. Theoretisch moet men in staat zijn een toestel ruggelings net zo gemakkelijk te laten vliegen als vlak liggend, maar het zal toch wel even duren voordat men lange rugvluchten net zo ontspannen kan vliegen als een rechte vlucht.

Als je de looping, rol en rugvlucht onder de knie hebt, kun je ook mooie combinaties aanleren : hier een voorbeeld


Goede raad bij het oefenen:

Oefen op de simulator

Altijd met hetzelfde vliegtuig

Neem voldoende hoogte

Weet wat je wilt doen

Overdenk je escape voor als het misgaat

Oefen de oefeningen twee kanten op. Dan ben je niet afhankelijk van de windrichting

Op de diverse simulatoren zit de mogelijkheid om je vordering op te nemen. Kijk deze eens terug.